VIRTUAL STORYTELLING – FROM SCREEN TO BEAM

Documentary Campus zu Gast

Freitag, 8. Mai 2015

10.00 – 16.30 Uhr
Kino 1, freier Eintritt

In englischer Sprache ohne Simultanübersetzung

Wie werden wir in Zukunft Nachrichten oder Dokumentarfilme konsumieren? Sind computeranimierte Berichterstattungen und virtuelle Realitäten das nächste große Ding? Und welche goldenen Regeln gibt es für das Produzieren von virtuellen Realitäten?

Zusammen mit der amerikanischen Journalistin und Dokumentarfilmerin, Nonny de la Peña, werden wir in die Welt des sogenannten "Immersive Journalism" eintauchen, eine neue Form nichtfiktionalen Geschichtenerzählens, die es erlaubt, Ereignisse oder Situationen aus den Nachrichten gleichsam unmittelbar zu erleben.

Durch die VR-Brille steigen die Nutzer in eine computergenerierte Welt ein. Experten schätzen, dass virtuelle Realitäten in der digitalen Wirtschaft ein großes Potential bergen. Erst im März hat Facebook Oculus VR für zwei Milliarden Dollar gekauft.

Nonny de la Peña feilt seit sieben Jahren an VR-Lösungen und ist überzeugt, dass VR den Journalismus verändern wird. Wir erleben eine Revolution in der Art, wie wir Inhalte nutzen. Das Web war nur ein Schritt in diese Richtung. Virtuelle Realität bietet eine andere, "viszerale" Plattform, um außergewöhnliche Geschichten zu erzählen, so de la Peña.

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Eine Veranstaltung von Documentary Campus im Rahmen des DOK.forum München.

Gäste: Nonny de la Peña, Prof. Dan Pacheco, Peter A. Horvitz Endowed, Edward Miller

 

Curator & Moderator: 

Nonny de la Peña, "Godmother of VR " / CEO of Emblematic VR, Nonny was named “One of 13 People Who Made the World More Creative” by Fast Company. She is pioneering the use of virtual reality gaming techniques that offer fully immersive experiences of news stories. A Harvard University graduate, she is an award-winning documentary filmmaker and former correspondent for Newsweek Magazine. Her highly evocative immersive journalism work, which puts people “on scene,” has exhibited from Los Angeles to Moscow.

Professor Dan Pacheco is the Horvitz Chair of Journalism Innovation at Syracuse University’s S.I. Newhouse School of Public Communications. He recently spent the summer at Gannett Digital, publisher of USA Today, as a consultant on The Des Moines Register's Harvest of Change: the first large-scale use of immersive virtual reality for commercial enterprise journalism. His research includes applying techniques from the gaming and movie industries to news and information, including virtual reality, gaming environments and body-responsive sensors.

Zillah Watson, a former current affairs producer, leads future content and storytelling projects for the BBC Research and Development. Current projects include developing VR and immersive journalism for journalism/current affairs; curation of web content; developing web-native ways to navigate dramas and soaps, and interactive storytelling. She recently produced and curatedAlistair Cooke’s Letter from America archive for BBC Radio 4, which was nominated for a Sony Award. She was head of editorial standards for Radio 4 for five years.

Peter Boyd Maclean graduated from St. Martins School of Art in 1986 where he studied Fine Art Film. While there, he formed The Duvet Brothers, pioneers of the genre known as Scratch Video. They produced innovative music videos including the No. 1 hit Pump Up The Volume. Peter directed the stop motion animation series Crapston Villas for Channel Four and the PJ’s starring Eddie Murphy for Fox USA. He has directed short films including The Boot, a black comedy which was an official selection to the Venice Film Festival. He has worked extensively as a television series director of scripted comedy, documentaries and factual entertainment programmes for The Discovery Channel BBC, ITV and Channel Four.

Edward Miller is a filmmaker and entrepreneur working at the forefront of video production for virtual reality.  He is currently working with Immersiv.ly, a company looking at new ways to present news in 360-degree video and virtual reality. To announce the company's launch, Immersiv.ly produced 'Hong Kong Unrest'  (www.hongkongunrest.com), a news documentary filmed in 360-degree video that tells the story of the 2014 pro-democracy protests in Hong Kong. The film, which was shot and edited by Edward, broke fresh journalistic ground by providing a news narrative on a topic of world importance, using live-motion 360-degree video.

Die Veranstaltung wird in Kooperation mit dem DOK.forum, dem Creative Europe Desk München und der freundlichen Unterstützung des Bayerischen Staatsministerium für Wirtschaft und Medien, Energie und Technologiefindet durchgeführt.